“Dyr ferie: Elbil-opladning kan koste 480 euro”

# Dyr ferie: Elbil-opladning kan koste 480 euro

**Forfatter:** Jens Larsen
**Dato:** 2024-08-09 09:36:05

En ny ferievane har ændret sig blandt danskere, der vælger at tage på kør-selv ferie i elektriske biler. Men hvad der skulle være en grønnere og billigere rejseform, kan vise sig at blive markant dyrere, end mange havde regnet med. Den seneste analyse viser, at elbil-opladning under ferier i Europa kan koste helt op til 480 euro.

## Dyre ladestandere i populære feriedestinationer

Det viser sig, at prisstigninger og mangel på standardisering på tværs af EU-landene har gjort, at elbilister betaler varierende og til tider urimeligt høje priser. I populære feriedestinationer som Italien, Frankrig og Spanien kan prisen pr. kilowatt-time (kWh) variere fra 0,30 euro til over 1 euro. Hos nogle af de mest efterspurgte ladestationer, især ved motorveje og hotspots, når prisen endda op på 1,50 euro pr. kWh.

## Erfaringer fra kør-selv ferierende

*Lars Thomsen* fra Roskilde besluttede at tage på kør-selv ferie med sin familie i deres nyindkøbte elektriske SUV til Toscana i sommer. Hvad der begyndte som en drømmeferie, viste sig at blive en økonomisk udfordring.

> “Vi havde regnet med at spare penge på brændstof. Men priserne ved ladestationerne var en stor overraskelse. På en enkelt dag brugte vi over 100 euro på opladning alene,” udtaler Lars.

Også andre danskere har rapporteret lignende oplevelser. *Mette Sørensen* fra Aalborg, som tog på en to-ugers rundtur i Frankrig, var chokeret over de høje priser.

> “Vi nåede hurtigt op på en samlet regning for opladning på over 400 euro. Mange af de afgiftsfrie eller billige ladestandere, vi havde hørt om, var enten utilgængelige eller havde lange ventetider.”

## Manglende infrastruktur og prisregulering

Manglen på en samlet EU-strategi for prisregulering og standardisering af ladestandere er en væsentlig faktor i de høje priser. I nogle lande er ladestationerne drevet af flere forskellige private selskaber, som hver sætter deres egne priser, uden nogen form for regulering.

*Elin Jonasson*, energianalytiker hos Nordisk Energi Institut, forklarer:

> “Den store variation i priserne skyldes dels manglen på konkurrence og dels høj efterspørgsel i ferieperioder. Der er behov for en fælles indsats både nationalt og på EU-niveau for at regulere og reducere disse omkostninger.”

## Mulige løsninger på den grønne udfordring

Med den stigende popularitet af elbiler er der mange, der efterlyser bedre løsninger. *Henrik Jørgensen*, formand for Elbilforeningen af Danmark, opfordrer til mere gennemsigtighed og flere investeringer i infrastruktur:

> “Vi håber, at EU hurtigst muligt får en fælles strategi for ladestandere, der både fremmer grøn transport og sikrer rimelige priser. Desuden bør der satses på udbygning af netværket, så elbilister ikke bliver fanget i dyre og usikre situationer.”

Indtil der findes en holdbar løsning, opfordres danske elbilister til at planlægge deres rejse grundigt, undersøge alternative ladestationer og eventuelt investere i apps, der kan hjælpe med at finde de bedste og billigste opladningsmuligheder.

Der er ingen tvivl om, at elbiler repræsenterer fremtiden for en grønnere transport. Men lige nu står mange elbilister over for en økonomisk udfordring, der kan tage glansen af den grønne drømmeferie.