**Studerende forvandler Det Kongelige Teater til racerbane: Uro og fare i kulturel højborg**
København – En ellers stille og kulturelt berigende aften på Det Kongelige Teater blev i går aftes forvandlet til et kaotisk skue, da en gruppe studerende tog begrebet ’sceneoptræden’ til ekstreme højder. I en hidtil uset og uansvarlig handling omdannede de teatrets ædle sale til en improviseeret racerbane, og satte både publikum og personale i fare.
**Kulturhuset i chok**
Det begyndte som en aften, hvor gæster og personale forventede en traditionel teaterforestilling fyldt med drama, dans og musik. Men hvad ingen havde forudset, var at de studerende fra et Københavnsk universitet havde helt andre planer. Medbragt udstyr og en åbenlys mangel på respekt for både bygningsværket og menneskeliv, gik de i gang med en række halsbrækkende stunts, der hurtigt skabte panik blandt de tilstedeværende.
”Vi troede først det var en del af forestillingen,” siger Maria Lehmann, som var til stede i teateret sammen med sine to børn. ”Men da vi så, at folk begyndte at flygte fra deres pladser og høre lyden af brølende motorer i foyeren, forstod vi alvoren.”
**En dristig og farlig scene**
Ifølge flere vidner havde de unge mennesker betrådt salen med el-scootere og endda en enkelt gokart. De kørte vanvittigt gennem gangene, og lavede farefulde manøvrer på teatrets marmorbelagte gulve. Hele episoden, der varede cirka 20 minutter før politiet ankom, blev skæbnesvanger for flere dyrt indrettede dele af teatret, såvel som for de menneskeliv, der kom i fare på grund af den uansvarlige opførsel.
”Det er et mirakel, at ingen kom alvorligt til skade,” udtaler Politikommissær Jakob Hansen, som var tilstede ved anholdelsen af de involverede. ”Men skade på den kulturelle institution er enorm og indebærer både økonomiske og emotionelle konsekvenser for samfundet.”
**Kulturelt tab og håb for fremtiden**
Restaurering af det ødelagte interiør forventes at løbe op i flere millioner kroner, og spørgsmålet om, hvordan man kan forhindre sådanne hændelser i fremtiden, fylder nu teaterledelsens daglige agenda. Der er blevet igangsat et samarbejde med lokale universiteter for at sikre, at elever er indforståede med betydningen af respekt og ansvar i kulturens rum.
”Vi kan ikke ændre det der skete, men vi kan lære af det,” konstaterer teaterdirektør Anders Halvorsen. “Vi håber, at denne chokerende begivenhed vil lede til en dybere forståelse af, hvad Det Kongelige Teater repræsenterer – ikke blot som en kunstnerisk højborg, men som en skat, alle har ansvar for at bevare.”
Teatret forbliver lukket i de kommende uger, mens det omfattende restaureringsarbejde pågår. Der går rygter om, at næste premieredato vil inkludere en sikkerhedspakke med både øgede sikkerhedsforanstaltninger og publikumsinddragende foredrag om etik og respekt i kulturelle rum.