“Føtex lancering: Havenisse-kampagne mod kedelig kost knipser danskerne til sundhed”

# Føtex lancerer ny kreativ kampagne: “Havenisse-kampagne mod kedelig kost knipser danskerne til sundhed”

I en tid, hvor sundhed og kostvaner er i fokus, lancerer Føtex en kampagne, der skal få flere danskere til at vælge de sunde madvarer. Kampagnen, som har fået navnet “Havenisse-kampagnen”, gik i luften i denne uge, og allerede nu ser resultaterne lovende ud.

## En sjov tilgang til sundhed

Føtex har valgt at gå en anderledes vej for at inspirere folk til at spise sundt. Med “Havenisse-kampagnen” bliver små havenisser placeret i butikkerne rundt om i landet. Disse nisser er ikke kun til pynt – klik på dem, og de afgiver en lille, motiverende tale, der opfordrer kunderne til at vælge produkter, der fremmer en sund livsstil.

“Vi tænkte, at vi ville prøve noget anderledes, der både kunne være sjovt og samtidig have en indvirkning på folks sundhedsvaner,” siger Mette Jensen, kampagneleder hos Føtex. “Med havenisserne forsøger vi at minde folk om de mange spændende muligheder, der er for at spise sundt – og at det kan være en lige så stor fornøjelse som at vælge det mindre sunde.”

## Kunderne er positivt overraskede

Undertegnede har talt med flere kunder i Føtex-butikken i Odense, hvor de første nisser blev placeret. En af dem, Lise Hansen, delte sin oplevelse:

“Det lyder lidt skørt med havenisser i supermarkedet, men det fungerede faktisk. Jeg blev både overrasket og glad, da jeg hørte, hvad nissen sagde – det fik mig til at tænke over mine valg i indkøbskurven.”

En anden kunde, Peter Andersen, siger:

“Min søn elsker nisser, så det blev en sjov tur for os begge. Og jeg endte faktisk med at købe mere frugt end normalt. Så det virker!”

## Ekspertvurdering: Kan en nisse ændre vores kostvaner?

Vi talte med ernæringsekspert, Dr. Louise Mortensen, om kampagnens potentiale.

“Det er en kreativ tilgang til noget, der ofte kan virke som en sur pligt – at forbedre sine kostvaner,” siger Dr. Mortensen. “Ved at gøres noget så banalt som indkøb lidt sjovere, kan det bryde med den vanetænkning, der gør, at mange automatisk vælger de usunde varer. Det er dog vigtigt, at der følger fakta og vejledning med underholdningen, hvis det skal have langvarig effekt.”

## Et skridt i den rigtige retning

Føtex har desuden åbnet for, at lignende kampagner kan udrulles, afhængigt af de opnåede resultater. “Havenisse-kampagnen” er blot starten, og fødekædens innovationsafdeling lover flere initiativer, som skal gøre vejen til en sundere livsstil både lettere og sjovere for danskerne.

Med “Havenisse-kampagnen” skaber Føtex en kreativ og let tilgængelig metode til at fremme sundhed, og spørgsmålet er, om denne unikke tilgang vil sætte gang i lignende initiativer fra andre aktører i detailbranchen. Med havenisser der knipser danskerne til sundhed, kan fremtiden for kostvaner i Danmark måske blive lidt lysere.