Forskere afslører: Online rollespil får folk til at smile virkelig meget i Nykøbing


# Forskere afslører: Online rollespil får folk til at smile virkelig meget i Nykøbing

**Nykøbing, 2024-09-17** — I en tid hvor mental sundhed er et voksende emne, bringer forskere nu godt nyt til dem der elsker at tilbringe tid i online rollespil. Ny forskning offentliggjort af Nykøbing Universitet afspejler en positiv effekt på humøret hos deltagere i online rollespil, afslører studiets hovedforfatter, Dr. Lise Hansen.

## Online rollespil og mental sundhed

Det forskningsarbejde, som har stået på over de sidste tre år, har kigget på adfærd og følelsesmæssige reaktioner hos spillere i online fællesskaber. Dr. Hansen og hendes team har interviewet over 500 deltagere fra Nykøbing og omegn for at forstå, om der er en sammenhæng mellem online interaktioner og positivt humør.

*”Vi ønskede at finde ud af, hvordan den sociale interaktion i virtuelle verdener påvirker folks dagligdag og mentale tilstand,”* siger Dr. Hansen. *”Overraskende nok fandt vi, at ikke bare gør disse spil deltagerne i stand til at afkoble fra hverdagen – de får dem også til at smile mere.”*

## Direkte observationer og dagbogsstudier

Ved at bruge en kombination af dagbogsstudier og direkte observationer fandt forskerholdet ud af, at spillerne udviste gennemsnitligt 20% flere smil og andre positive ansigtsudtryk i løbet af spilseancerne sammenlignet med deres almindelige daglige aktiviteter.

En af de deltagende i undersøgelsen, Thomas Jørgensen, en 28-årig kontorassistent, udtaler: *”Når jeg spiller med mine venner online, glemmer jeg tid og sted. Det er som at være med i en spændende film, hvor vi alle har vores roller. Jeg føler mig altid gladere, når jeg logger af.”*

## Hvad er drivkraften bag disse positive følelser?

Forskerne peger på flere faktorer, der kan forklare denne øgede følelse af glæde og tilfredshed:

1. **Social interaktion:** At spille med venner, udføre missioner sammen og fejre sejre styrker sociale bånd og giver en følelse af fælles præstation.
2. **Sense of achievement:** At fuldføre opgaver og nå mål skaber en tilfredshedsfølelse, der ofte mangler i det daglige liv.
3. **Immersiv oplevelse:** De detaljerede og engagerende virtuelle verdener tilbyder flugt fra hverdagen, hvilket kan fungere som en form for mental rekreation.

## Fremtidige implikationer

Studiet bringer nyt håb til forståelsen af, hvordan online-aktiviteter kan bruges som værktøjer til at fremme mental sundhed. Mens forskerne understreger, at moderation er nøglen, tyder resultaterne på, at vi bør genoverveje vores syn på, hvad det vil sige at “spilde tid” på online spil.

*”Denne forskning åbner dørene for flere studier om, hvordan vi kan anvende virtuelle oplevelser til terapeutiske formål,”* siger Dr. Hansen. *”Vi håber, at det vil lede til udviklingen af nye former for terapi, der kan støtte mental sundhed på en sjov og engagerende måde.”*

## En glæde i fremtiden

I takt med at teknologien fortsætter med at udvikle sig, kan vi sandsynligvis forvente, at online rollespil vil blive en stadigt vigtigere del af vores sociale landskab. For forskerne ved Nykøbing Universitet er én ting sikkert: de smil, der opstår i de digitale verdener, er lige så virkelige som dem, der deles ansigt til ansigt.

### Kontakter:
– **Dr. Lise Hansen**: Professor, Nykøbing Universitet
– **Thomas Jørgensen**: Undersøgelsesdeltager, Nykøbing

For yderligere information, kontakt Nykøbing Universitetets forskningsafdeling på [[email protected]](mailto:[email protected]).