## 15-årige opdager nyt trick til at synge bedre ved hjælp af Google-algoritmer
**7. september 2024, 02:10 | Videnskab**
En 15-årig gymnasieelev har forbløffet videnskabsverdenen med en opdagelse, der kombinerer kunstig intelligens med musikteori for at forbedre sangteknikker. Opdagelsen, som allerede er blevet en viral sensation, involverer brugen af Google-algoritmer til at analysere, forbedre og tilpasse vokalpræstationer.
### En ny stemme i videnskaben
Daniel Madsen, en 15-årig elev fra Gymnasiet i Nyborg, har begejstret både sine lærere og erfarne videnskabsmænd med sin kreative anvendelse af teknologi. Det hele begyndte med en simple nørdprojekt på hans skole, hvor han forsøgte at kombinere sin interesse for sang og programmering.
>”Jeg ville finde en måde at forbedre min egen sang på, men jeg havde aldrig forventet, det skulle tage denne drejning,” fortæller Daniel til Nyhedsavisen.
### Teknologi møder musik
Daniel har anvendt avancerede Google-algoritmer, der normalt bruges til billedgenkendelse og tekstbehandling, til at analysere og manipulere lydbølger fra hans sangoptagelser. Ved at fodre algoritmerne med data om de forskellige aspekter af sangteknik—såsom tonehøjde, rytme, og vibrato—har han skabt en metode til pålideligt at identificere og korrigere fejl.
>”Ved først at analysere mine egne optagelser, og derefter justere mine teknikker baseret på feedback fra algoritmerne, kunne jeg hurtigt forbedre min sang,” siger Daniel.
Hans lærer i musik, Mette Olsen, er imponeret over elevenes resultater.
>”Det er helt utroligt at se, hvordan teknologi kan anvendes til at forbedre noget så traditionelt som sang. Daniel har virkelig åbnet vores øjne for nye læringsmetoder,” udtaler hun.
### Videnskabelig Verifikation
Det næste skridt for Daniel er at få sin opdagelse valideret af forskere. Professor Lars Petersen fra Københavns Universitet har tilbudt at hjælpe Daniel med at teste og uddybe hans system.
>”Daniels opdagelse er ikke kun en stor bedrift inden for musikteknologi, men viser også et utroligt potentiale for anvendelse af kunstig intelligens i andre kreative felter,” forklarer professor Lars Petersen.
### Fremtidige perspektiver
Visse medlemmer af forskningssamfundet ser endda potentialer for denne teknologi til at kunne anvendes i stemme terapi og rehabilitering. Daniels metode kunne hjælpe professionelle sangere og almindelige mennesker med stemmeproblemer til at diagnosticere og rette fejl, hvilket kunne spare både tid og ressourcer.
>”Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at høre mere fra Daniel og hans projekter i fremtiden,” konkluderer professoren.
Den unge elev modtager nu henvendelser fra forskellige interesseorganisationer og forventes at præsentere sine fund på et kommende teknologisymposium senere på året. I mellemtiden fortsætter Daniel med at finjustere sit program, fast besluttet på at udbrede sin opdagelse så meget som muligt.
### Teknologi og kreativitet, hånd i hånd
Opdagelsen er et fremragende eksempel på, hvordan teknologi og kreativitet kan arbejde sammen for at skubbe grænserne for, hvad der er muligt. Og måske vigtigst af alt er det en påmindelse om, at de mest banebrydende ideer kan komme fra de yngste hjerner blandt os.
**Kontaktinformation:**
> Gymnasiet i Nyborg
> Daniel Madsen
> Professor Lars Petersen, Københavns Universitet
For mere information om dette projekt, besøg vores hjemmeside eller følg os på de sociale medier.