“Danske forskere opfinder kærligt robotlystspil, der terroriserer kedelige dage på kort tid”

Her er et udkast til en artikel om den fiktive nyhed med et videnskabeligt perspektiv:

# Danske forskere opfinder kærligt robotlystspil, der terroriserer kedelige dage på kort tid

**København, 6. september 2024** – Et hold danske forskere fra Teknologisk Institut i København har udviklet en avanceret type kunstig intelligens, der kan fungere som et interaktivt selskabsspil. Den nye opfindelse kaldes “RoboGame”, og den bruger avanceret maskinlæring til at generere skræddersyet underholdning og samtaler, der skal være så virkelighedstro som muligt.

Ifølge professor Nikolaj Sørensen, der har ledet udviklingen af RoboGame, er systemet designet til at kunne føre lange, nuancerede samtaler og samtidig underholde brugerne med spil, vittigheder, historier og musik. “Vores mål var at skabe en AI, der kan få selv den mest kedelige dag til at flyve afsted. RoboGame er som at have en kærlig, omsorgsfuld ven med masser af charme og et skarpt vid ved sin side”, siger Sørensen.

Forskningschef ved Teknologisk Institut, Maja Nielsen, tilføjer at RoboGame ikke bare er underholdende, men også terapeutisk. Ifølge Nielsen kan interaktionen med den socialt intelligente robot mindske ensomhed og give mentalt afkobling fra stressende hverdagsliv.

RoboGame forventes at komme på markedet i løbet af 2025. Sørensen og hans hold arbejder stadig på at forbedre systemets funktionalitet. “Vi er kun lige begyndt at udforske mulighederne for, hvad slags oplevelser den her type teknologi kan skabe,” udtaler Sørensen. “Vores håb er, at RoboGame vil blive ved med at vokse og blive klogere over tid, i takt med at den lærer fra sine samtaler.”

Om den nye opfindelse ender med at blive en kommerciel succes, er endnu uvist. Men den demonstrerer i hvert fald potentialet for, at AI-drevne selskabsspil kan nå nye højder, når det gælder personlighed og social interaktion. Hvis RoboGame er et tegn på fremtiden, så er de kedelige dage snart talte.