“Skoler indfører mobilfri zoner for bedre læring og trivsel”

# Skoler indfører mobilfri zoner for bedre læring og trivsel

**2024-09-01 02:16:31**

I en drastisk skridt for at forbedre læringsmiljøet og elevernes trivsel, har en række skoler i Danmark besluttet at indføre mobilfri zoner. Initiativet har været mødt med både skepsis og optimisme, men skolernes ledere er enige om, at det er et nødvendigt skridt i en verden, hvor teknologi stadig mere dominerer hverdagen.

## En ny æra for skolemiljøet

Skoledirektør **Anna Jensen** fra **Solbjerg Skole** fortæller om hvorfor de har taget beslutningen:

> “Vi har set en stigende tendens til, at eleverne er afhængige af deres mobiltelefoner. Det påvirker deres koncentrationsevne og sociale interaktioner negativt. Vi håber, at mobilfri zoner kan hjælpe med at skabe et mere fokuseret og triveligt læringsmiljø.”

## Teknologi som værktøj, ikke afledning

**Mikkel Hansen**, IT-koordinator ved **Vesterbro Gymnasium**, mener, at teknologi skal bruges som et værktøj, ikke en afledning:

> “Vi er ikke imod teknologi, men vi mener, at der skal være en balance. Eleverne skal lære at bruge teknologi på en måde, der understøtter deres læring, ikke distraherer dem.”

## Elevernes reaktioner

Eleven **Emma Nielsen** fra 9. klasse på **Solbjerg Skole** er blandt dem, der støtter initiativet:

> “Jeg synes, det er en god idé. Nogle gange kan det være meget afledende at have sin mobiltelefon på. Jeg tror, det vil hjælpe os med at koncentrere os bedre.”

Andre elever er dog mere skeptiske. **Oliver Johansen** fra 10. klasse på **Vesterbro Gymnasium** udtaler:

> “Det er svært at forestille sig en dag uden min mobil. Jeg bruger den til alt, og jeg er lidt nervøs for, hvordan det vil være uden den.”

## Forskning støtter initiativet

Forskning viser, at mobiltelefoner kan have en negativ indvirkning på kognitive funktioner og sociale interaktioner. Studier fra **Københavns Universitet** har vist, at elever, der bruger deres mobiltelefoner mindre, opnår bedre resultater og har bedre sociale relationer.

## Konklusion

Med indførelsen af mobilfri zoner tager skolerne et vigtigt skridt for at sikre, at teknologi understøtter læringen og ikke bliver en hindring. Initiativet kan blive en blåkopi for andre skoler og institutioner, der ønsker at skabe et mere fokuseret og triveligt miljø for deres elever.

**Kontakt:** For yderligere information, kontakt Anna Jensen på [email protected] eller Mikkel Hansen på [email protected].