Arkitekter Tager Kreative Spring: Indtræder på Børnebogsmarkedet med “Grimt” Eventyr.

“`markdown
# Arkitekter Tager Kreative Spring: Indtræder på Børnebogsmarkedet med “Grimt” Eventyr

**By Mark Jensen**
*Dato: 28. maj 2025*

I en uventet fusion af kreativitet og fortællerkunst har en gruppe arkitekter fra den lille by Kravenshavn besluttet at træde ind på børnebogsmarkedet. Med deres debutbog, “Det Grimme Eventyr”, forsøger de at præsentere komplekse arkitektoniske koncepter til et ungt publikum gennem lyse farver og fantasifulde figurer.

**Kreativitet Ud over Tegnebordet**

Teamet, som nu går under navnet “Bygningsfortællere”, består af arkitekterne Maria Sørensen, Jens Olesen og Lotte Friis, som til daglig arbejder i tegnestuen KonceptArki. “Ideen om at skrive en børnebog kom under en middagssamtale. Vi ønskede at kombinere vores viden om struktur og formgivning med en legende tilgang,” siger Maria Sørensen i et interview med vores erhvervsredaktion.

Bogen handler om den unge pige, Ella, der rejser gennem en surrealistisk verden befolket af mærkelige, arkitektoniske konstruktioner. “Det er en historie om skønhed i imperfektion. Ligesom arkitektur sætter pris på unikke former, ønsker vi at børn skal værdsætte skønheden i det anderledes,” forklarer Jens Olesen.

**Fra Tegnebord til Trykkeri**

Projektet er ikke kun en kreativ øvelse, men også en forretningsmodel, der tester nye markeder for arkitektur som kunstart. “Vi ser dette som en mulighed for at diversificere vores virksomhed. Bogen er bare begyndelsen,” udtaler Lotte Friis, der står for marketing og distribution.

Forlaget “Den Lille Streg”, som specialiserer sig i grafiske bøger for børn, har taget sig af udgivelsen. “Da Bygningsfortællere præsenterede deres koncept, blev vi straks fascineret. Det er sjældent at se arkitekter tage skridtet ind i litteratur,” siger forlæggeren Anders Møller.

**Blandede Modtagelser**

Trods succeshistorierne møder “Det Grimme Eventyr” en blandet modtagelse. Mens nogle forældre og pædagoger er begejstrede for den anderledes tilgang til læring og fortælling, er andre skeptiske over for kompleksiteten i bogen. Kritikerne mener, at forbindelsen mellem arkitektur og børnefortælling kan være for indviklet for det tænkte målpublikum.

Anne-Mette Juul, en anmelder ved børnelitteratursitet “Børnetanker”, påpeger: “Bogen er visuelt imponerende, men dens indhold kræver voksenvejledning for at børn kan forstå de komplekse temaer.”

**En Ny Trend på Vej?**

Trods de blandede anmeldelser ser fremtiden lys ud for Bygningsfortællere. Med planer om en opfølgende bog og workshops om kreative processer hos børn i lokalsamfundet, ønsker de at inspirere kommende generationer til at tænke uden for rammerne.

“Vi mener, at historier og bygninger har meget til fælles. Begge skaber rum, rum hvor tankerne kan flyde frit,” afslutter Maria Sørensen optimistisk.

Mens debatten fortsætter, efterlader initiativet mange i branchen nysgerrige. Kan andre faggrupper blive inspireret til at kaste sig ud på lignende kreative rejser? Kun tiden vil vise, om denne kreative fusion blot er en arkitektonisk drøm eller virkelig åbner dørene til en ny tilgang i børnelitteraturen.
“`